Performance Max är Google Ads senaste kampanjtyp som är målbaserad och använder maskininlärning för att ni som annonsörer ska lyckas med ökade konverteringar och högre ROAS.
Måbaserat & Maskininlärning
Performance Max är den senaste kampanjtypen från Google Ads som tillåter annonsering i hela Googles nätverk i en och samma kampanj.
Genom att använda maskininlärning för att optimera kampanjen över alla Googles kanaler så att ni ska få ut så goda resultat som möjligt.
Eftersom det är en målbaserad kampanjtyp är det oerhört viktigt att sätta upp tydliga mål för Google Ads att optimera mot. Dessa mål kan exempelvis vara genomförda köp för en e-handel eller inskickade leadsformulär för ett B2B-företag.
Hela Googles nätverk
En kampanjtyp för alla kanaler i Googles nätverk för att ni ska uppnå så bra resultat som möjligt.
Här beskriver Webkung kortfattat om de olika kanalerna.
Nå potentiella kunder med videoannonser när de tittar på videoklipp på YouTube. Det kan vara exempelvis en video med produkter, en företagspresentation eller en influencer video.
Googles displaynätverk består av miljontals hemsidor, bloggar mm. där ni kan visa upp bildannonser för personer som kan vara intresserad av era produkter/tjänster.
Ni har möjlighet att visa upp era produkter i Google Sök när personer söker efter de produkter ni säljer. Ni kan även visa upp vanliga sökannonser.
Nå ut till miljontals kunder när de använder Google-appen och visa annonser för dem när de scrollar och läser nyheter.
Ni kan visa upp annonser för kunder när de använder sin Gmail. Kunderna kan få se annonser direkt i deras inkorg.
Med Google Maps kan ni visa upp annonser för kunder i närheten när de söker och surfar efter det som ert företag erbjuder.
Öka antalet konverteringar
Den största fördelen är just att kunna annonsera över hela Googles nätverk i en och samma kampanj. Genom att använda maskininlärning för att hitta bästa metoderna så kan Google Ads arbeta på ett sådant sätt som en människa helt enkelt inte klarar av.
Använder ni Performance Max på rätt sätt kommer ni se ökning i antalet konverteringar och ROAS för Google Ads.
Genom tydliga mål så kan Google Ads optimera kampanjen mot dessa och ni kan se exakta resultat för annonseringen.
Okej, helt automatiskt är det inte men Google Ads kan optimera stora delar där en maskin helt enkelt är bättre vad en människa är.
Google kan optimera och visa olika typer av annonser beroende på var i kundresan kunder befinner sig, allt för att leverara bra resultat.
Certifierad Google Partner
Webkung har arbetat med olika typer av Performance Max kampanjer, både för e-handel och för tjänsteföretag för leadgen.
Eftersom det är en förhållandevis ny kampanjtyp som Google fokuserar mycket på så kommer det mycket uppdateringar, nya funktioner och förändringar som det gäller att hålla koll på.
Genom att ständigt följa nyheter från Google själva och metoder och tips från personer i branschen ser Webkung till att hålla sig uppdaterad för att ge så goda resultat för er som kund som möjligt.
Webkung är även certifierad Google Partner.
FAQ
Performance Max är Google Ads senaste kampanjtyp som är målbaserad och bygger på maskininlärning. Med den kampanjtypen har ni möjlighet att annonsera i hela Googles nätverk i en och samma kampanj.
Det är precis som Googles andra kampanjtyper PPC (pay-per-click) vilket innebär att ni betalar endast när någon klickar på annonsen.
Hur mycket ni vill lägga i annonsbudget är valfritt.
Ja, det fungerar oerhört bra ifall det görs på rätt sätt.
För många annonsörer har Performance Max blivit den bästa kampanjtypen där de ser både ökade konverteringar och ökad ROAS.
Ja det är en kampanjtyp i Google Ads precis som t.ex. Search eller Display. Enda skillnaden är att i Performance Max kan ni annonsera i alla Googles kanaler i samma kampanj.